Z innej beczki

Dobre drogi

Podróżując na stopa, z namiotem na plecach łatwo sprawdzić jakość dróg. Namiot i autostop to też świetny sposób na spotkanie nowych ciekawych ludzi. Wiele osób jest zaskoczonych gdy w deszczowy dzień słyszy, że śpię dziś pod namiotem. Mówię im wtedy, że dobry namiot to podstawa (patrzcie zdjęcie z tego wpisu). Mówimy o autostopie, ale jeśli szukasz dobrego namiotu na imprezę a mieszkasz w Poznaniu to polecam wynajem tych namiotów. Wracam do dróg, bo o namiotach tutaj jeszcze dużo poczytasz. 

Stan techniczny dróg w naszym kraju nie należy do czołowych w Europie, wręcz przeciwnie. Długość w kilometrach dróg ekspresowych jak i autostrad również kategoryzuje nas do szarego ogona w Europie. Ale w ostatnich latach, ze względu na Mistrzostwa Europy, które organizowane będą w naszym kraju, wiele dobrego w tej materii zostało zrobionego. Aby jednak wybudować lub wyremontować dobrą drogę, trasę ekspresową lub też autostradę wymagane jest wiele pracy, doświadczenia a szczególności sumienności.

Jadąc pod namiot słyszałem ciekawą rozmowę:

Każda budowa zaczyna się od przygotowania podłoża, na starcie firma budowlana musi je sprawdzić i oszacować jakie prace będą konieczne. Inaczej trzeba budować na piaskach a inaczej na terenach bagnistych. Kolejną kwestią jest zastosowanie odpowiednich kruszyw na których będzie opierać się cały ciężar drogi oraz ruchy podłoża. Dopiero po takich pomiarach i badaniach firma budowlana jest w stanie rzetelnie zbudować dobrą drogę.

Bardzo dużo firm w naszym kraju remontuje drogi, które po kilku zimach okazują się że są tak samo zniszczone jak przed przebudową. Winą tego jest, że jeszcze kilka lat temu zleceniodawcy, czyli głównie gminy a także państwo, nie badało i nie nadzorowało tego jak wykonywana jest droga. Teraz spore firmy budowlane oraz odrębne od firm budujących te drogi, firmy dysponują własnym laboratorium drogowe, dzięki któremu są w stanie zbadać czy droga została prawidłowo wyremontowana a także czy jakość wykorzystanych materiałów zgadza się z tymi wymienionymi w umowie. Takie laboratorium drogowe może zbadać wszelkie parametry, takie jak: jakość oraz rodzaj zastosowanych kruszyw w podsypce drogi, może zbadać jakość masy bitumicznej i asfaltu. Do przeprowadzenia takich czynności laboratorium drogowe musi mieć specjalistyczny sprzęt w samym laboratorium oraz w trakcie badania samej drogi, jak np. płyta dynamiczna, sonda, aparat do badania zagęszczeń, wirówkę ekstrakcyjną, dynatest do mierzenia przyczepności i Penetrometr do sprawdzania wszystkich typów asfaltów.